Extra’s

Links

IMC Mensontwikkeling
NOBCO

 

Inspiratie

Gangaji
Deepak Chopra
Byron Katie
Inspirerende video van Aimee Mullins

 

Oefeningen

Mindfulness en ontspanningsoefeningen

De 3-0 Oefening
Snel het alfa-niveau bereiken

De volgende meditatie-oefening helpt je om snel het alfaniveau te bereiken, een staat van diepe ontspanning. Je bent op dit niveau meer ontspannen, creatiever en helderder. Je kunt mentale en lichamelijke spanningen loslaten en je aandacht terug bij jezelf brengen, bij je innerlijke basis van rust en kracht.

  • Je ademt drie keer langzaam en bewust in en uit. Sluit je ogen. Breng je aandacht in je lichaam. Voel of er ergens spanning zit, en geef die plaatsen even aandacht. Adem ernaar toe en laat op de uitademing die plekken iets zachter worden.
  • Stel je vervolgens een heel mooi, vredig landschap voor, waarin je je heel prettig voelt. Zie het voor je. Zie een zon erbij, die ver van je vandaan staat, hoog aan de hemel. Maak even contact met de zon, en voel de warmte en het licht op je huid.
  • Nu stel je je achtereenvolgens de cijfers 3, 2 en 1 voor. Je begint met de 3. Die plaats je ver weg, en je ziet hem dan steeds dichterbij komen. Let op de kleur, vorm en grootte van het cijfer. Herhaal dit drie keer. Doe dan hetzelfde met de 2 en de 1. Hierna doe je hetzelfde met de nul. Deze laat je ook dichterbij komen, en laat je binnenkomen bij je hart. Je bent nu met je aandacht bij jezelf.

Geluiden om je heen zullen je niet storen, maar juist helpen om deze ervaring te verdiepen.

  • Je bent nu op het alfaniveau. Herhaal het volgende voor jezelf: “ik ben nu op het alfaniveau… ik voel me goed en ontspannen… mijn lichaam en geest herstellen zich… ik kom meer en meer in balans.”
  • Blijf zo een tijdje zitten, zolang als je wilt, en geniet van het gevoel van vrede en rust in jezelf. Als het genoeg is geweest, beweeg je weer wat met je voeten en handen en kom je weer terug in je gewone omgeving.